ПСИХОЛОГІЧНА МЕТОДИЧКА

ФАКУЛЬТАТИВНИЙ КУРС З ПСИХОЛОГІЇ "СХОДИНКИ ДО ВЕРШИНИ "Я"
 (для учнів 7-8 класів)
Пояснювальна записка

         Актуальність проблемиТема самовдосконалення особистості є важливою для людини в будь-якому віковому періоді. Проте особливо гостро ця проблема постає в підлітковому віці. Підлітковий вік – це найважливіший період в психосоціальному розвитку людини. Від того, як сформується ставлення підлітка до самого себе, до інших людей і до оточуючого світу в цілому, - буде залежати вся його подальша життєва орієнтація, відношення до життя та, власне, і саме життя. Особливості перехідного віку, а також складні умови, в яких проходить процес дорослішання сучасної молоді: нестабільність сімейного інституту, розмитість моральних цінностей, які вже не є міцною опорою для вибудовування власної особистості, диктують необхідність спеціальних заходів для розвитку і підсилення «Я» підлітка, формування життєздатної особистості, яка має достатні ресурси для успішної адаптації в соціумі.
Тому метою курсу є створення передумов для особистісного зростання підлітка та формування його позитивної «Я концепції».

Основні завдання курсу:
-                           розширення знань підлітка про індивідуальні психологічні особливості людини;
-                           створення умов для формування прагнення до самопізнання, занурення в свій внутрішній світ і орієнтування в ньому;
-                           сприяння формуванню навичок спілкування, уміння слухати, висловлювати власну точку зору, приходити до компромісних рішень і розуміння інших людей;
-                           сприяння усвідомленню своєї життєвої перспективи, життєвих цілей, шляхів і способів їх досягнення.
Робота за цією програмою допоможе практичному психологу, класному керівнику вказати учневі шлях до самовдосконалення та формування позитивної «Я-концепції».      

Вітчизняна і зарубіжна психологічна наука протягом довгого періоду намагається пояснити закономірності становлення, розвитку і проявів особистості в системі суспільних відносин. Значне місце при цьому надається питанням особистісного росту та формуванню позитивної «Я-концепції» особистості.
Теоретичними основами створення курсу стали погляди представників західної гуманістичної психології (Р.Бернс, К.Роджерс, А.Маслоу, В.Франкл та ін.), які сформували основну концептуальну парадигму проблеми „Я- концепції” і дали наукове тлумачення даному поняттю, зокрема, таке:
            "Я-концепцiя" - це достатньо стiйка система уявлень людини пpо себе, яка  включає в себе когнiтивнi (знання пpо себе, «Я-обpаз»), оцiночнi (сукупнiсть думок пpо себе, пpо свою iндивiдуаьнiсть, самооцiнку), поведiнковi (потенцiйнi поведiнковi pеакцiї, пов'язанi з «Я-обpазом» i самооцiнкою) компоненти.
У сучасній  психології “Я-концепцію” розглядають як визначальний регулятор і спонуку практичної діяльності людини, на основі чого вона взаємодіє з іншими людьми. Позитивну «Я-концепцію» можна розвивати як і інші  професійні риси особистості. Але цей процес значною мірою залежить як від стилю управління, так і від умов взаємодії, спілкування учасників навчально-виховного процесу.
  Одним із шляхів формування позитивної «Я-концепції» може слугувати вказаний факультативний курс за програмою «Сходинки до вершини «Я».
           
Знайомство учнів з навчальним матеріалом проходить в декілька етапів.

1 етап – діагностичний: учні знайомляться з основними психічними процесами розвитку людини. Шляхом діагностики та самодіагностики підлітки мають можливість ознайомитися з індивідуальними психологічними особливостями особистості.
2 етап – корекційний: шляхом використання вправ, ігор соціально-психологічного тренінгу проходить безпосередня робота з особистістю в цілому: її «Я - образом», «Я - концепцією», самосвідомістю.
3 етап – етап оцінки ефективності корекційного впливу: учні шляхом самодіагностики мають можливість оцінити свої знання про себе, про свої індивідуальні особливості і відзначити позитивні зміни в своєму характері, звичках, здібностях, що відбулися з ними під впливом різних обставин, інших людей протягом багатьох занять навчального курсу.  
            На початку та після завершення занять курсу з метою вивчення результативності запропонованого факультативного комплексу занять пропонується вхідна та вихідна діагностика (в додатках міститься варіант 16-факторного особового опитувальника Р.Кеттелла, бланк та схема його повної інтерпретації, а також дитячий варіант тесту Кеттелла, адаптований Е.М.Александровською 12ФЛО-120 ).

            
            Ресурсне забезпечення: під  час проведення занять знадобляться папір, фломайстри, клей, кольорові олівці, старі журнали для виготовлення колажів. Для окремих занять знадобиться легка фонова музика. З метою заощадження часу для подання теоретичного матеріалу доцільно використовувати презентації, схеми  та інше.

Очікувані результати.
            В ході вивчення курсу учні повинні оволодіти поняттями:
 - психологія;
-  індивід, індивідуальність;
-  характер, темперамент;
 - особистість, «Я-концепція»;
- самооцінка;
- здібності, креативність;
- конфлікт, психологічний захист тощо.
            Учні повинні вміти:
-         визначати рівень розвитку психічних процесів;
-         на основі поведінкових реакцій визначати тип темпераменту;
-         впізнавати емоції, регулювати емоційний стан, настрій;
-         використовувати техніки позитивного самопрограмування;
застосовувати елементи психологічного захисту.


            Програма курсу складається з 6 розділів:
І.   Вступ
ІІ.  Пізнай і зрозумій себе
ІІІ. Розвиток особистості
ІV. Мистецтво бути собою. Сходинки особистісного зростання
V Яким я був. Яким я став
VІ. Підсумкове заняття. На вершині творчого «Я»

Програма курсу




пп
Навчально-тематичний план
Зміст програми
Кіль-кість годин

Розділ І. Вступ до курсу
1
1
Заняття 1. Необхідність розуміння і пізнання людиною самої себе

Вступ. Вправа «Я радий з вами познайомитися». Міні-лекція «Людина як феномен природи». Сутність людини в різних світових релігіях. Погляди філософів, письменників на проблему самопізнання. Вправа «Дорога мого життя». Рефлексія заняття.

1
2-5
Розділ ІІ. Пізнай і зрозумій себе
4
2
Заняття 2. Знайомство із собою

Вступ. Ознайомлення з новою формою роботи – тренінгом. Обговорення правил роботи в групі. Криголам «Струм». Міні-лекція «Людина як особистість». Вправа «Мій герб». Презентація особистих гербів та групове обговорення. Декларація самоцінності. Криголам «Сліпа геометрія». Рефлексія заняття.
1
3
Заняття 3. Зрозуміти себе
Вступ. Вправа-розминка «Як я себе почуваю». Міні-лекція «Індивідуально-типологічні особливості особистості» (Поняття про темперамент. Історія розвитку вчення про темперамент. Типи темпераменту. Характеристика   якостей темпераменту. Роль темпераменту в трудовій та навчальній діяльності). Практична робота. Самодіагностика «Паспорт темпераменту». Вправа «Розберись з героями» (визначення типу темпераменту казкових героїв, героїв відомих літературних творів). Криголам «Атоми-молекули». Рефлексія заняття.
1
4
Заняття 4. Таємниці характеру

Вступ. Вправа-розминка «Пори року». Міні-лекція «Поняття про характер» (Риси характеру. Зв'язок темпераменту і характеру). Практична робота. Діагностика «Намалюй свій характер». Вправа «Автопортрет». Вправа «Павутиння». Криголам «Добрі слова». Рефлексія заняття.
1
5
Заняття 5. Особливості твого «Я»

Вступ. Вправа-розминка «Знайомство». Вправа «Занедбаний сад». Вправа «Десять «Я». Вправа для самопізнання «Мій образ». Вправа «Добре-погано». Релаксація «Подорож на хмаринці». Рефлексія заняття.
1
6-21
Розділ ІІІ. Розвиток особистості
16
6
Заняття 6.  Таке багатогранне «Я»

Вступ. Криголам «Як я себе почуваю?». Вправа «Репортер». Вправа «Моє багатогранне «Я». Практична частина. Діагностика «Капітан – керманич - пасажир». Криголам «Один до одного». Рефлексія заняття.

1
7
Заняття 7.  Виховуємо в собі організованість та дисципліну

Вступ. Криголам «Японські машинки». Практична частина. Діагностика «Наскільки ти організований?». Мозковий штурм «Магічний трикутник». Бесіда «Емоційно-вольові якості особистості ». Вправа «Так – може бути - ні». Вправа «Сороконіжка». Рефлексія заняття.

1
8
Заняття 8.  Долаємо труднощі

Вступ. Криголам «Промінчик сонця». Бесіда «Мужність – ознака особистості?». Практична частина. Діагностика «Як я орієнтуюсь в різних ситуаціях». Робота в групах. Вправа «Поводир і той, кого ведуть». Криголам «Посмішка». Рефлексія заняття.

1
9, 10
Заняття 9, 10.  Розвиваємо лідерські здібності

Вступ. Криголам «Струм». Бесіда «Ознаки лідера» (Лідер уміє створити команду, лідер – людина дії і слова). Інформаційне повідомлення «Яка команда є ідеальна». Гра «Повітряна куля». Бесіда про якості рішучого лідера. Вправа «Умій сказати «Ні». Гра «Безлюдний острів». Криголам «Звязуюча ниточка». Рефлексія заняття.
2
11
Заняття 11.  Допоможе перевтілення або Мій ідеал

Вступ. Криголам «Посмішка». Бесіда «Ідеал. Конструювання ідеалу. Як стати схожим на ідеал? Перевтілення». Гра «Диригент». Криголам «Я краще всіх». Рефлексія заняття.
1
12
Заняття 12.  Інтелектуальний марафон - 1

Вступ. Криголам «Сонечко». Бесіда про «мозкову аеробіку». І блок. Розминка «Розігрів мозку». Вправа «Приведення думок в порядок». ІІ блок. Вправа «Мозковий спринт». ІІІ блок. Вправа «Підсилення креативного мислення». Вправа «Подолання щоденних невдач». Криголам «Сліпа геометрія». Рефлексія заняття.

1
13
Заняття 13.  Інтелектуальний марафон - 2

Вступ. Криголам «Абетка гарних слів». Вправи І блоку. Розминка «Розігрів мозку». Вправа «Приведення думок в порядок». ІІ блок. Вправа «Підсилення до максимуму».  ІІІ блок. Інтелектуальні вправи. Вправа «Пошук загального». Вправа «Муха». Рефлексія заняття.

1
14
Заняття 14.  Хто така Мнемозина?

Вступ. Криголам «Струм». Міні-лекція «Поняття про пам'ять як психічний процес». Закони і механізми запам’ятовування, збереження та забування. Мнемозина – богиня пам’яті. Практична частина. Міні-дослідження «Перевірте свою пам'ять». Криголам «Естафета». Рефлексія заняття.

1
15
Заняття 15.  Як покращити пам’ять?

Вступ. Криголам «Промінчик сонця». Практична частина. Робота в групах. Гра «Що було вчора?». Вправа «Візуалізація». Гра «Сценарист». Вправа «Муха». Сім законів пам’яті. Рефлексія заняття.

1
16
Заняття 16.  Розвиваємо увагу

Вступ. Криголам «Чотири стихії». Міні-лекція «Увага як динамічна сторона свідомості». Практична частина. Вправа «Хор». Вправа «Надзвичайна увага». Десять правил саморганізації уваги. Рефлексія заняття.
1
17
Заняття 17.  Розвиваємо увагу (практикум)

Вступ. Криголам «Коліна». Вправа «Лічимо разом». Вправа «Слухай  уважно». Вправа «Пильне око». Криголам «Пропусти число». Корисні поради Школи ейдетики. Рефлексія заняття.
1
18
Заняття 18.  Почуття як механізм творчості

Вступ. Криголам «Розмова без слів». Міні-лекція «Емоції та почуття». Як керувати негативними емоціями і створювати позитивний настрій. Самопрограмування. Практична частина. Гра «Відтвори емоцію». Робота в групах. Творча робота. Скласти розповідь про будь-яку емоцію чи почуття, що впливають на наше життя. Захист проектів. Вправа-релакс «Я – це Я». Рефлексія заняття.
1
19
Заняття 19.  Шукаємо своє покликання. Великий світ професій

Вступ. Криголам «Назви професію». Вправа «Хто є хто?». Міні-лекція про світ професій. Практична частина. Діагностика по опитувальнику Є.І.Клімова «Картки самооцінки схильностей».Обговорення результатів. Криголам «Японські машинки». Рефлексія заняття.

1
20
Заняття 20.  Пошук своєї професії

Вступ. Криголам «Знавці професій». Вправа «Мій портрет в промінчиках сонця». Обговорення в групах «Які позитивні риси можна використати в майбутній твоїй професії?». Вправа «Самооцінка і професія». Вправа «Словник професійних термінів». Вправа «Казкові персонажі та професії». Криголам «Естафета». Рефлексія  заняття.

1
21
Заняття 21.  Як у вас з почуттям гумору?

Вступ. Криголам «Гарний Я…». Міні-лекція «Почуття гумору. Реагування на жарти». Практична частина. Діагностика «Чи розвинене у вас почуття гумору?». Вправа «Вживання в образ». Криголам «Фю - ф’ю». Рефлексія заняття.

1
22-31
Розділ ІV. Мистецтво бути собою. Сходинки особистісного зростання
10
(5занять по год.)
22, 23
Заняття 22, 23. Особистісна значущість

Вступ. Основні завдання занять. Творча розминка «Вітаю, я радий тебе бачити». Уточнення правил групової роботи. Гра «Представлення». Вправа «Хто Я?». Вправа «Що я люблю і що не люблю в цьому житті». Вправа «Що мені подобається в мені». Вправа «Упевненість в собі». Рухавка «Пройди так, як іще ніхто не проходив». Вправа «Прес-конференція». Рефлексія заняття. Домашнє завдання «Напиши собі листа».

2
24,25
Заняття 24, 25. Образ «Я»
Вступ. Творча розминка «Я не хочу хвалитися…». Рефлексія вражень від виконання домашньої роботи, а саме написання собі листа. Вправа «Згадай своє дитинство». Вправа «Хто я?». Вправа-релакс «Мій образ Я» (з використанням фонової музики). Вправа «Шукаємо секрети». Експрес-діагностика емоційного стану групи. Рефлексія своїх почуттів протягом заняття.
2
26,27
Заняття 26, 27. Саморозкриття

Вступ. Творча розминка «Вітаю! Ти уявляєш…». Вправа «Конверт відвертості». Вправа «Інтервю». Вправа «Сильні сторони». Групова робота. Проект «Як використовувати свої сильні сторони в житті». Експрес-діагностика емоційного стану групи. Рефлексія заняття.
2
28,29
Заняття 28, 29. Прийняття себе

Вступ. Експрес-діагностика емоційного стану групи. Творча розминка «Всі хто…, пересядьте». Вправа «Контраргументи». Вправа «Уяви себе дитиною». Вправа «Іноземне ім’я». Вправа «Мені подобається, як мене звуть». Вправа «Прийняття свого імені». Вправа «У мене є тіло». Експрес-діагностика емоційного стану групи. Рефлексія заняття.
2
30,31
Заняття 30, 31.  «Я» в ситуаціях взаємодії

Вступ. Експрес-діагностика емоційного стану групи. Творча розминка «Естафетна палочка». Вправа «Потерпілі суднокатастрофи». Обговорення в групах. Вправа «Командна стратегія». Створення колажу «Ціннісне кредо нашої команди». Експрес-діагностика емоційного стану групи. Рефлексія заняття.
2
32,33
Розділ V. Яким я був. Яким я став.
2
32,33
Заняття 32, 33. Мої досягнення
Вступ. Слово психолога про проведені заняття та їх зміст. Практична частина. Самодіагностика «Оцініть свої знання про себе». Обговорення результатів. Вправа «Одягни ляльку». Гра «У світі мистецтв». Вправа «Валіза». Гра «Лист з майбутнього». Притча «Три мудреці». Криголам «Атоми-молекули». Рефлексія заняття.
2
34
Розділ VІ. На вершині творчого «Я»
1

Заняття 34. Підсумкове заняття
Вступ. Криголам «Гарний Я». Вправа «Коло твого життя». Вправа «Автопортрет» (малюнковий) Я- в   минулому, Я-тепер». Вправа «Гарячий стілець». Декларація моєї самості (за Вірджинією Сатир). Криголам «Свічка».
1

Розробки та зміст занять курсу можна отримати тут:  http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-3F6EAD08299AB/list-BD57D40B26

ПСИХОЛОГІЧНЕ МАНІПУЛЮВАННЯ: причини, відстеження, маніпуляції

Тема тренінгового заняття: «ВПЛИВ І ПРОТИСТОЯННЯ ВПЛИВУ»
Мета:
  • Навчити учасників тренінгу розпізнавати маніпуляції;
  • Дати  теоретичні основи механізмів маніпуляцій і контр-маніпуляцій;
  • Відпрацювати навички протидії маніпулятивному впливу;
  • Формувати професійні компетентності.
Необхідний ресурс: презентація по темі «Маніпуляція», фліпчарт, стікери, бланк для діагностики ОКК; 4 пов'язки для очей, 4 мотузки довжиною близько 1 метра, 3 невеликі предмети для гри «Лялька і ляльководи»; картки із стимульним матеріалом, описом ситуацій  для відпрацювання навичок протидії маніпуляціям.

Початок тренінгу. Вступ. Повідомлення мети
Нагадування правил роботи у тренінговій групі.
·          Цінування часудотримання регламенту;
·          Спілкування  за принципом "тут і тепер". 
·          Бути позитивними до себе та інших;
·          Говорити від свого імені;
·          Говорити по черзі (правило руки);
·          Бути активними;
·          Правило конфіденційності;
·          Працювати у групі від початку до кінця.

Вправа. „Пісочний годинник” (Очікування  від тренінгу )
Психолог: Зараз ви отримаєте „золоті піщинки”, на яких зможете записати, що саме ви очікуєте від тренінгового заняття . Ці піщинки ми покладемо в чарівний пісочний годинник (верхню частинку), а в кінці  заняття побачимо, чи принесли наші чарівні бажання результат.


 Вправа - представлення «Що в мені є такого, що допомагає впливати на інших людей і що заважає ?»
Інструкція. Учасник, який починає вправу,  називає своє ім’я і відповідає на запитання. Наступний повторює сказане попереднім учасником і розповідає про себе. І так по колу.

Рефлексія вправи. Ми бачимо, що абсолютно різні якості людини допомагають впливати на інших, протистояти маніпуляціям з боку інших чи навпаки піддаватись (багатьом допомагає витримка, іншим  заважає надмірна  авторитарність чи навпаки м’якість).

Діагностика «Чи можна вами маніпулювати?» (показник усвідомлюваності вразливості перед маніпуляцією).
Інструкція. Учасникам пропонується дати відповідь на запитання «Чи можна вами маніпулювати?» спочатку у вільній формі, потім за 10-бальною шкалою, де учасник дає відповідь на це саме запитання, використовуючи таку градацію відповідей:
·        1 – ні, в жодному випадку;
·        2 – я вважаю, ні;
·        3 – узагалі ні, але були винятки;
·        4 – дуже рідко;
·        5 – іноді трапляється;
·        6 – по-різному, частіше ні;
·        7 – по-різному, частіше так;
·        8 – досить часто;
·        9 – так;
·        10 – так, завжди так.

Вказівка до вправи. Опитування бажано провести двічі – на початку заняття і в кінці. Можна використати  два дерева з різного кольору листям, де учасники розміщують свої відповіді. В кінці заняття слід підрахувати середнє значення показника за двома вимірами. Це дає змогу віднести учасника до однієї з двох груп – «усвідомлення загрози маніпулятивного впливу» та «не усвідомлення загрози маніпулятивного впливу».  Що вищий показник, то більше респондент вважає себе «жертвою маніпуляторів».
Інтерпретація результатів.
Оцінка 4,5 – 6,5 – група 1 (усвідомлення загрози маніпулятивного впливу), свідчить про адекватне сприйняття маніпуляції, готовність її виявляти і протистояти їй;
Оцінка до 4,5 і вище 6,5 – група 2 (не усвідомлення загрози маніпулятивного впливу).

Вправа.  «ОКК  (особиста комунікативна карта) «Мій всесвіт спілкування».

Ведучий. Оскільки людина – соціальна істота, то тільки у взаємодії з іншими людьми вона може розвиватися. Саме спілкування робить людину Людиною. І саме в спілкуванні зав’язуються або складаються контакти, які створюють поле для маніпуляцій. Спробуємо поглянути на цю проблему, створивши Особисту Комунікативну Карту ( ОКК ).
       То ж наступний етап нашої роботи – переосмислення своїх щоденних контактів. Для цього ми згадаємо, які види спілкування найчастіше застосовуються при взаємодії з людьми (можна вивести ці види спілкування на екран).

А ви спробуйте знайти зразки кожного типу спілкування у своєму реальному житті. Отже,  види спілкування:

-         «контакт масок» - формальне спілкування, коли відсутнє прагнення зрозуміти співрозмовника. Використовуються звичні маски (ввічливість, строгість тощо);
-         примітивне спілкування – коли оцінюють іншу людину як потрібну або як об’єкт, що заважає. Потрібна – активний контакт, заважає – відштовхнути, одержали бажане – втрата інтересу;
-         ділове спілкування -  враховуються особливості особистості, які виникають на основі та з приводу справи;
-         духовне спілкування -  міжособистісне довірчо-неформальне спілкування друзів, коли можна торкнутися будь-якої теми, і друг зрозуміє тебе без слів;
-         маніпулятивне спілкування – спрямоване на отримання вигоди від співрозмовника; використовуються різні прийоми: помста, залякування, обман, демонстрація доброти тощо;
-         світське спілкування – суть цього спілкування в його безпредметності, тобто люди говорять не те, що думають, а те, що прийнято говорити в подібних випадках.

Ведучий. Візьміть бланк ОКК. У просторі кожного кола необхідно зафіксувати 2-3 позначки, що символізують конкретних людей, із якими  найчастіше взаємодієте.

У першому колі (1) можуть бути мама, тато, брат, … інші близькі люди. Тобто люди, без яких я не уявляю свого життя (дуже близькі та значущі). Вони є частина мене самого.
У другому колі (2) може виявитися хтось із однокласників або вчителів, родичів чи сусідів. Це люди. З якими я не можу не спілкуватися через певні обставини. Вони – вже не Я.
У третє коло (3) потрапляють не дуже близькі люди: знайомі, приятелі, сусіди. Люди, стосунки з якими вже трохи відсторонені. Я – це Я, вони – це Вони.

Можна зазначити кілька фігур за межами твого всесвіту (приміром, кондуктор автобуса чи продавець). І не варто в одному колі розміщувати більше 2-3 позначок.

Тепер  від центрального кола «Я» проведіть спеціально дібрану лінію (пунктирну, хвилясту тощо) до символу конкретної людини. До однієї і тієї людини може бути декілька з’єднань. 


Можливі типи з’єднань.
  • «контакт масок» - уривчаста хвиляста              
  • Примітивне – зубчаста лінія     
  • Ділове – пряма лінія        
  • Духовне – зустрічні стрілки 
  • Маніпулятивне – хвиляста лінія 
  • Світське – уривчаста лінія           

Ведучий.  Тепер нехай кожен підрахує, скільки разів на вашій  ОКК зустрічається кожна з ліній. Зафіксуйте.
-         Який тип спілкування виявився найпоширенішим?
-         Який тип спілкування застосовуєте найрідше? Чому так?
-         Чи виявили на своїх ОКК ознаки маніпулятивного спілкування?

Вказівки до вправи. Далі можна скласти цифри всіх учнів класу з кожного виду спілкування, що дає змогу одержати своєрідний рейтинг видів спілкування серед учнів даної групи.
  Підвести учнів до висновку, що найконструктивніше і найкорисливіше – ділове й духовне спілкування. Примітивне і світське спілкування – це імітація повноцінного людського спілкування. А маніпулятивне спілкування – одне з найпоширеніших видів.


ОСОБИСТА КОМУНІКАТИВНА КАРТА МІЙ «ВСЕСВІТ СПІЛКУВАННЯ»



Вправа «Коридор просвітління»
Мета: розвиток автономності професійної самооцінки.
Інструкція: (ведучий перед початком гри обирає п’ять добровольців) «Зараз по черзі кожному з вас пропонується пройти від однієї стіни до протилежної туди і назад, кілька разів.
Решта учасників стануть по обидві сторони приміщення і утворять  коридор. При цьому, коли ви будете йти в один бік, учасники будуть всіляко вихваляти ваші професійні здібності, прогнозувати стрімке кар’єрне зростання і т.д., а потім, за ходом зворотного руху, члени групи, навпаки, будуть компрометувати вашу професійну діяльність, критикувати її та прогнозувати невдачі.
Ваша задача - спокійно мовчки ходити від стіни до стіни, не реагуючи ні на негативні, ні на позитивні реакції.
Закінчувати рух кожного учасника слід на позитивних підкріпленнях.
Виконується вправа.

А зараз ми знову сядемо у  коло, і вам пропонується відповісти на декілька запитань:
Чиї висловлювання заважали ходити?
Які переживання виникали?
Що нового дізнались про себе?
Що допомагало зберігати спокій?

Очікуваний результат: учасники по черзі виконують вправу та в результаті цього у них виникають певні емоційні враження стосовно впливу інших на власну професійну самооцінку.

Висновок: «Отже ви мали можливість відчути вплив думки інших на власну професійну самооцінку. Зараз ви відчули вплив позитивних та негативних висловлювань на ваше професійне самоставлення. Метою виконання цієї вправи є розвиток вміння зберігати незалежність від думок інших, які можуть бути досить різними, але ваша професійна самооцінка головним чином залежить лише від вашої думки про себе, яка є визначальною для вашого самоставлення».

Вправа  “ Лялька і ляльководи ”
Мета: дати поняття про автоматизми поведінки та усвідомлену поведінку

Необхідні матеріали: 4 пов'язки для очей, 4 мотузки довжиною близько 1 метра (кожну мотузку потрібно “ закільцювати ”, зв’язавши її кінці між собою), 3 невеликі предмети.
         Для  проведення гри ведучий викликає 5 добровольців. Можна повідомити, що гра складається з двох етапів. 1-й етап називається «Лялька і ляльководи». Тому слід слухати вказівки ведучого та подальші інструкції.
         Ключове правило гри: коли ведучий почне  докладно пояснювати учасникам умови гри, їм не можна переговорюватися між собою.
         То ж роль ляльки буде грати … ( ведучий називає ім’я ).
Відповідно, всі інші будуть ляльководи. У кожного ляльковода є своя мотузка (роздати мотузки). За допомогою них вони керуватимуть лялькою (показати, як можна накинути мотузки на щиколотки та зап’ястя  «ляльки»), беручи в руки один кінець мотузки.
         Одним з цих шарфів я зав’яжу  «ляльці» очі.
         Потім я розкладу ось ці предмети (ключі, гру, секундомір).
         Лише ляльководи бачитимуть, де лежать ці предмети. «Ляльку» я прошу не підглядати. А ляльководів -  не перемовлятися. Вам необхідно привести ляльку до  місця розташування кожного предмету, використовуючи лише мотузки. За допомогою тих же мотузочок допоможіть ляльці взяти предмети і принести їх до мене.
« Готові?. Почали!»
(Сигнал  для початку – плескання в долоні ведучим). «Лялька» збирає предмети і приносить їх ведучому.

Ведучий: «Нагадую, що це лише перший етап гри. Ніхто не розходиться.
         Ви всі бачили, що заготовлено 4 пов’язки для очей. Зараз я зав’яжу ними очі ляльководам і бачити, де лежатимуть предмети, тепер буде лише «лялька». Ведучий зав’язує очі ляльководам і  знову розкладає предмети.
         З цього моменту, коли я зав’язала очі, переговорюватися не можна. По моєму сигналу гру продовжуємо. (Гра – 2 етап).

         Коли всі предмети зібрані починається обговорення. Спочатку з учасниками гри, потім групове обговорення.

Запитання для учасника “ляльки”:
- В якій ролі ведучого чи відомого було комфортніше?
- Які почуття виникали, коли очі були заплющені? Відкриті?
- Чи було в певні моменти страшно? Що тривожило або додавало впевненості?
- Які враження від гри у ляльководів?
Групова дискусія.
-         Які асоціації в порівнянні зі щоденною взаємодією виникли?
-         Наскільки комфортно або дискомфортно було гравцям в ролі сліпих підлеглих?
-         Дотримання якого правила було важливо в грі? (щоб дії учасників були узгоджені).
-         Актуалізація понять: видючий – незрячий (усвідомленості -  неусвідомленості);
-         ведучий – відомий (відповідальності - безвідповідальності);
-         спільні  дії, наодинці  (узгодженість - неузгодженість).

Ведучий наголошує, що в грі закладений провокаційний момент і просить його відшукати самостійно. (Це – мотузочки в 2-ій частині). Тут ми можемо говорити про автоматизми в нашій поведінці. Автоматична поведінка робить  людину вразливою, дії людини можуть ставати непередбачуваними.
Альтернативою автоматичній поведінці є поведінка усвідомлена, яка відіграє не останню роль в протидії маніпулятивним впливам.

Вправа. Маніпуляційна розминка 
Мета. Викликати у іншої людини певну емоцію, причому непомітно для нього.     
Вказівки до вправи.     Учасники об’єднуються у 3 групи. Кожна група обирає цільову персону з іншої команди і має викликати певну емоцію, яка буде написана ведучим на аркуші кожній команді.  (час на підготовку 3-5 хвилин)      
 (Очікуваний результат: мета маніпулятора – обов’язково добитися свого).

Варіант 1.    Викликати жалість.
Вариант 2.   Викликати  цікавістьбажання розпитувати.
Вариант 3.   Викликати нудьгу.
Вариант 4.   Викликати почуття самовдоволення у цільової   персони.
Питання для розгляду.
Чи важко було викликати задану емоцію?
Чи вдалося протистояти маніпуляції і розпізнати мету впливу?

Вправа «Антиманіпуляція»
Мета: відпрацювання навичок протидії маніпуляції, вибір найбільш конструктивної моделі поведінки.
Інструкція: «Зараз кожен із вас по черзі буде мати можливість в ігровій ситуації відпрацювати, яким саме чином ви будете реагувати на людину, яка намагається вами маніпулювати. Ведучий роздає учасникам аркуші із маніпулятивною ситуацією (додаток 1).  Будь ласка, зверніться до людини, яка сидить поруч, а ви можете відповісти на це одним з трьох способів.

Ви можете використовувати техніку психологічної самооборони у випадку коли ви хочете повернути психологічну рівновагу та виграти час (ця техніка охоплює чотири вищезазначені прийоми – додаток 2).
Візьміть до уваги, що зовнішня згода використовується у випадку, коли закид маніпулятора має форму відвертих грубощів або несправедливої критики.
У випадку коли інша людина зачіпає те, що справді вам притаманно, що є важливою складовою вашого «Я», ви можете сказати щось аналогічне до «Так, це частина моєї особистості і я цим пишаюсь».
Ви також маєте право звертатись до техніки інформаційного діалогу та ставити питання стосовно сутності справи, стосовно цілей маніпулятора (можливо у поєднанні з відповіддю), водночас ви можете висувати пропозиції відносно даної ситуації та вибору теми обговорення.
Ви можете також застосовувати техніку конструктивної критики, яка полягає у підкріпленому фактами обговоренні того, що відбувається з використанням відповідних контраргументів.
І, на кінець, лише у крайніх випадках ви можете вдаватись до конфронтації із маніпулятором».

Очікуваний результат: учасники по черзі програють ситуацію маніпулятивної взаємодії, інші члени групи спостерігають за виконанням вправи та аналізують, наскільки ефективною була застосована протидія маніпуляції.

Надалі відбувається групова дискусія, щодо ефективності застосування тих чи інших технік протидії маніпуляції у різних ситуаціях.
-         Яка, на ваш погляд, використана техніка була ефективною?
-         В якій ситуації?

Висновок: «Отже, ми мали можливість перевірити наскільки ефективними були наші дії та яким чином можна запобігти маніпуляції  з боку оточуючих. Ми також мали можливість перевірити нашу реакцію на схвалення або критику, отже визначити ступінь незалежності нашого самоставлення від думки оточуючих. То ж конструктивне ставлення до відповідних ситуацій є важливою передумовою здатності ефективно взаємодіяти з оточуючими та бути вільним у реалізації власних бажань та прагнень, і в такий спосіб підвищувати власну професійну конкурентоздатність».
Робота в групах. Вправа «Оціни ситуацію»
Мета: відпрацювання навичок протидії маніпуляціям шляхом групової взаємодії
Ситуація 1. «Пташка в кімнаті»
Хтось із  учнів приносить  в класс пташку. Заставити учнів сидіти тихо і слухати учителя при цьому неможливо. Впіймати пташку нелегко, та й учні в цьому не зацікавлені. Самому вчителю також пташку не впіймати та й непристойно вчителю ганятися по класу за пташкою на потіху всім.
Урок може бути зірваний.
Питання:
1.   Яка мета маніпуляції?
2.   Які шляхи вирішення можна рекомендувати? Назвіть контрманіпуляції.

Ситуація 2"Товстошкірий"

Артем, учень 10Б класу не хоче бути присутнім на уроках іноземної мови у вчителя О.К.. Просто прогуляти її уроки – викличуть батьків.   Тоді він вирішує використати імпульсивність та нестриманість  учителя на язик: коли вона виведена із себе, може і обізвати. Учень ще з початку уроку починає «доводити» вчителя. Учитель робить йому одне зауваження, друге, третє. Постільки до учня «не доходить», вона починає  «нагороджувати» його несхвальними епітетами, а оскільки він «товстошкірий» і не реагує, то по закону ескалації конфліктогенів, доходить і до зневажань. Тут учень-маніпулятор з шумом піднімається: «Я більше не терпітиму таких образ!», - і  залишає клас, будучи впевненим в тому, що вчителька не буде на нього скаржитися. Тепер можна пропустити йще декілька її уроків. Піднімати шум вчительці не з руки – випливе те, що вона принижує учнів.

Питання:
1.   Яка мета маніпуляції?
2.   На яку позицію став учитель, втративши рівновагу і контроль над собою ?
3.   Які шляхи вирішення можна рекомендувати? Назвіть контрманіпуляції.

Ситуація 3. Маніпуляція «Зіштовхнути лобами»

Учитель в класі перевіряє виконання домашнього завдання. Підійшовши до одного з учнів,  почув голосну заяву з його боку: «А моя  мама сказала, що це  дурне завдання і марна трата часу». 

або таку: «Ми не змогли зробити ваше завдання, тому що по фізиці нам стільки задали, що на Ваш предмет  вже не залишилося часу. І так, щоразу!»

1.   Яка мета маніпулятора?
2.   Які шляхи вирішення можна рекомендувати? Назвіть контрманіпуляції.

Ситуація 4. Маніпуляція "Можна вийти?"

Перед початком опитування у 7 А класі вчителька біології відкрила журнал і поглядом оцінила клас. Несподівано Мишко підняв руку: «А можна вийти?».
Щось трапилося? – запитала Ганна Володимирівна. «Ні, просто у мене сильно болить голова»…
1.   Яка мета маніпулятора? З чим пов’язана ?
2.   До якого з видів маніпуляцій відноситься?
3.   Які шляхи вирішення можна рекомендувати? Назвіть контрманіпуляції.

( Зовсім примітивна маніпуляція і тому найчастіше розігрувана не лише в умовах школи, а й часто  в сімях дорослими).

Ситуація 5. івняйся  на старшого брата"

Вчителька середніх років роздавала зошити з контрольних робіт по математиці. Підійшовши до Марії, учениці 9Б класу, сказала: «А тобі, Маша, слід рівнятися на старшу сестру, а не на модниць із популярних серіалів. Оцінка незадовільна…»
1.   Яка мета маніпулятора? З чим пов’язана ?
2.   Яку форму носить описана маніпуляція?
3.   До якого з видів маніпуляцій відноситься?
4.   Які шляхи вирішення можна рекомендувати? Назвіть контрманіпуляції.

Ситуація 6. «Ви мене не любите»
Маленький Вовчик, граючись на подвір’ї  з іншими хлопчиками, намагався  без дозволу покататися на чужому самокаті. Коли мама стала пояснювати, що так робити не можна, Вовчик заплакав і промовив: «Ви просто мене не любите».

1.   Яка мета маніпулятора? З чим пов’язана ?
2.   Яку форму носить описана маніпуляція?
3.   До якого з видів маніпуляцій відноситься?
4.   В яку позицію ставить зазначена ситуація батьків і дитину?
5.   Які шляхи вирішення можна рекомендувати? Назвіть контрманіпуляції.


Підсумок. Маніпуляція існувала і буде існувати, від неї не можливо позбавитись. Але її можливо зробити позитивною, без негативних наслідків до інших особистостей і гармонічного існування зі світом. Для цього, слід діяти згідно зі знаменитим висловлення відомого класика І. Канта: «Розглядай людину як ціль, а не тільки як засіб!».

Діагностика «Чи можна вами маніпулювати?» (показник усвідомлюваності вразливості перед маніпуляцією) - повторно


Рефлексія заняття. Учасникам нагадують про пісочний годинник і пропонують оцінити, чи справдилися очікування від тренінгового заняття. Якщо так, то золоті пісчинки перенести в нижню частинку годинника.

Немає коментарів:

Дописати коментар